Daor hedde de Guld

Het Glazen Paviljoen (Diamond Greenhouse) wordt bevolkt door bijzondere vogels. Leden en enkele kinderen van het BKV-jeugdatelier hebben een aantal koningsvogels met kroontjes ontworpen en beschilderd.
Dit naar aanleiding van de tentoonstelling over de 5 Bergeijkse gilden die plaats vindt in het Cultuurhuis.

Cultuurhuis Bergeijk – Domineestraat 8a – 5571 EJ Bergeijk
Tel: +31 (0)497 558589
info@cultuurhuisbergeijk.nl
Bezoek: Donderdag t/m zondag, 13:00-17:00 uur

Foto’s gemaakt door Jan Biessen

Bij alle gilden organiseert men een schuttersfeest of gildefeest, waarbij het koningsschieten belangrijk onderdeel is. Tijdens deze wedstrijd schieten schutters op een houten vogel boven op een hoge paal of boom, waarbij de laatste treffer de eretitel ‘koning’ oplevert. Degene die het laatste stuk van de vogel schiet, mag zich koning van het gilde noemen. Keizer wordt men door driemaal achter elkaar koning te zijn. De portie geluk, die men gehad heeft om koning te worden, moet nog groter zijn dan om keizer te kunnen worden. Er zijn schutterijen, die zelfs nog nooit een keizer gehad hebben!
“Als een den voegel drijmael naer een ander aff schiet der sal Keijser sijn”’, zo luidt een reglement uit 1714.
Keizer wordt men dus door driemaal achter elkaar koning te zijn.

Vanaf 10 februari dagelijks te zien, gratis toegankelijk in de bloemen- en beeldentuin Mien Ruys achter Cultuurhuis Bergeijk.