Lezing: “Vitruvius & Mondriaan”

Kaart niet beschikbaar

Datum/Tijd
Datum(s) - 12 december 2019

BKV Atelier

‘Wat hebben Vitruvius en Mondriaan met elkaar te maken?’

Donderdagavond 12 december 20.00 uur zal Jos Smeets een lezing geven in het BKV-atelier Dr. Rauppstraat 37 in Bergeijk.

Aan de hand van bovengenoemde vraag zal hij vooral met veel beelden vertellen wat deze twee heren met elkaar te maken hebben.
Nu denkt u misschien dat er een steekje los zit bij de heer Smeets.
Maakt u zich geen zorgen. Hoewel! Eigenlijk hebben ze niet zoveel met elkaar gemeen!

Ze hebben elkaar in ieder geval niet gekend, want ze leefden zo’n 1950 jaar na
elkaar. Wellicht dat meneer Piet het gedachtegoed van Vitruvius omarmde en het
uiteindelijk toepaste voornamelijk in zijn latere werk.
Iedereen is wel bekend met de Vitruviusfiguur, zo’n 1500 jaar na zijn dood, getekend door Leonardo da Vinci. Denk maar aan de Italiaanse 1 Euro-munt.

Maar wie was meneer Marcus Vitruvius Pollio (± 85 – 20 vóór Christus)?
En wat heeft deze Romeinse bouwmeester of architect nagelaten, dat hij na 1500 jaar door Leonardo da Vinci op deze wijze geëerd werd met een tekening van de menselijke figuur als voornaamste maat voor alle verhoudingen in de architectuur.
Heeft Mondriaan daarvan iets toegepast in zijn abstracte composities?
Beide zochten in ieder geval naar een soort basisregels voor architectuur en schilderkunst.
Meneer Piet streefde naar objectieve, voor hem altijd geldende regels.
Ze betekenen voor hem rust, schoonheid en zekerheid.

Als u aanwezig wilt zijn bij deze lezing, kunt u zich opgeven via zijn e-mail-adres: jossmeets1946@gmail.com.
Leden van de BKV (Bergeijkse Kunstenaars Vereniging) gratis entree; vrienden van de BKV € 5,- en overigen € 10,- (inclusief kopje koffie/thee, drankje en 2 houten puzzels). U bent van harte welkom!.