Picasso in Monaco

PICASSO, gestorven in 1973, afgelopen jaar 50 jaar geleden. Als eerbetoon aan en uit respect voor
Picasso heeft de Bergeijkse Kunstenaars Vereniging contact gezocht met de schildersvereniging ‘de Rietpen’ en met de kunstkring ‘Kosmos’ Lommel om dit te gedenken. Ruim 30 kunstenaars zijn eind 2023 aan de slag gegaan om zich in de geest van Picasso beeldend te uiten. Iedereen kent de naam ‘Picasso’ wel.
Officieel heet hij: Pablo (Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y) Picasso. Een hele mond vol. Er is wellicht geen veelzijdiger kunstenaar als Picasso, die over een ongekend talent beschikte. Hij was energiek, wisselvallig, onafhankelijk, beweeglijk en eigenwijs of tegen het dictatoriale aan. Alles wat zijn handen aanraakten herschiep hij tot iets boeiends, iets dat je aandacht trok. Hij was tekenaar, schilder, beeldhouwer, keramist, kunstenaar met vele disciplines. Hij had een ongelooflijke arbeidsdrift. Zijn nalatenschap omvatte: 1856 schilderijen, 7089 tekeningen op losse vellen en 4659 andere in 149 schetsboeken, bijna 30.000 gravures, 1344 beeldhouwwerken, 2880 keramische werken. Eigenlijk teveel om op te sommen. Maar ja hij is dan ook 92 jaar oud geworden en heeft dus driekwart eeuw kunnen werken, misschien wel dag in dag uit.  Picasso is weleens ‘de Zonnekoning van de kunst’ genoemd.

Met zo’n veelzijdig kunstenaar als Picasso in hun achterhoofd zijn de meer dan 30 kunstenaars uit Bergeijk en omgeving aan de slag gegaan.  De enige ‘eis’ was: alle onderwerpen en disciplines zijn mogelijk en naar eigen keuze, maar wel in de geest van en als eerbetoon aan Picasso. En dat alles te zien in de oude sigarenfabriek van de gebroeders van der Grinten, vanaf 1910 een goed draaiend sigarendomein. Toen het met de hand maken van sigaren te kostbaar werd, zijn ze in 1955 gestopt. De zoon van Willem van der Grinten, Mathieu, begon in 1972 een discotheek met de naam ‘Monaco’. Een paar jaar later uitgebreid met een tweede discotheek ‘Monte Carlo’ boven de Monaco, met elkaar verbonden, uniek voor die tijd. Voor veel Kempenaren een must om in het weekend naar toe te gaan. Vanaf 2011 stond het pand, dat op de gemeentelijke monumentenlijst staat, te koop.
Bergeijkenaar, Fred Das, heeft het pand vorig jaar gekocht en was direct bereid om het beschikbaar te stellen voor deze tentoonstelling, die na verlenging nog te bezichtigen is tot en met

– za. en zo. 17 en 18 februari- za. en zo. 24 en 25 februari,

De openingstijden op alle dagen zijn van 13:00 uur tot 17:00 uur. Adres: HOF 43 BERGEIJK

informatie en openingstijden:
www.bergeijksekunstenaarsvereniging.nl